Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: zaterdag 6 april 2013
Bron: Actueel Nieuws
Amsterdam - Klanten van Nederlandse banken ondervonden vandaag hinder in het betalingsverkeer. Voor klanten van ING was internet bankieren en mobiel bankieren tijdelijk niet beschikbaar. Bij andere banken was het tijdelijk niet mogelijk betalingen te doen via iDeal. Een en ander was het gevolg van een zeer groot aanbod van het internetverkeer op de websites van de banken, een zogenaamde DDOS-aanval, waar zowel Nederlandse als buitenlandse banken hinder van ondervonden.
Tijdens een DDOS-aanval wordt een internetsite bestookt met dataverkeer, zodat de server overbelast raakt en de website tijdelijk moeilijk bereikbaar wordt. Het gaat hier niet om een hack. De veiligheid van internet bankieren, mobiel bankieren en Ideal zijn niet in het geding geweest. De banken benadrukken een dergelijke aanval en de hinder die deze met zich mee heeft gebracht, bijzonder vervelend voor klanten te vinden. De banken houden deze DDOS aanvallen nauwlettend in de gaten en beperken tijdelijk waar nodig de toegang tot hun internetsites en nemen passende maatregelen daar waar nodig. Het Nederlandse betalingsverkeer werkt, de consumenten kunnen geld opnemen en betalen via de pinautomaten.
Toelichting voor klanten van ING
* Klanten krijgen momenteel mogelijk geen toegang tot Mijn ING, de mobiel bankieren App en iDeal. Dit is het gevolg van een DDOS-aanval op onze internetsite
* Klanten kunnen wel geld opnemen en betalen met hun betaalpas, en desgewenst hun saldo bekijken op een geldautomaat van de ING.
* ING benadrukt dat het hier niet om een zogenaamde hack gaat en er is dan ook op geen enkele wijze sprake is van een inbreuk op de banksystemen of op klantgegevens. Er is geen relatie tussen deze situatie en de verstoring van afgelopen woensdag.
* ING biedt klanten die hinder ondervinden haar welgemeende excuses aan en doet er alles aan om te zorgen dat Mijn ING en de mobiel bankieren App zo snel mogelijk weer volledig beschikbaar zijn.
Wat is een DDOS aanval?
* De technische storingen zijn het gevolg van een zeer groot aanbod van het internetverkeer op de internetsite, een zogenaamde DDOS-aanval. Tijdens een DDOS-aanval wordt een internetsite bestookt met dataverkeer, zodat de server overbelast raakt en de website tijdelijk moeilijk bereikbaar
wordt.
* ING benadrukt dat het hier geen zogenaamde hack betreft en er is dan ook op geen enkele wijze sprake geweest van een inbreuk op de banksystemen of op klantgegevens.
* ING hanteert een zeer hoog niveau van veiligheidsmaatregelen.
Wat zijn de alternatieven als ik niet kan inloggen in Mijn ING/Mobiel Bankieren App?
Klanten kunnen wel geld opnemen en betalen met hun betaalpas, en desgewenst hun saldo bekijken op een geldautomaat van de ING. Als klanten een overboeking willen doen en tijdelijk geen toegang hebben tot Mijn ING of de Mobiel Bankieren App dan adviseren we het op een later moment opnieuw te proberen.
Ook bieden we de volgende alternatieven:
1. Geld overmaken naar een andere bankrekening
a. Overschrijvingskaart
b. Saldolijn: 0900-0533 (10 cent per minuut). Als de klant zich heeft geregistreerd voor gebruik van de Saldolijn.
c. Kantoor: Op ieder ING kantoor kunnen klanten op werkdagen gebruikmaken van een Spoedbetaling.
2. Transactie tussen betaal- en spaarrekening
a. Klantenservice: 0900-0933 (10 cent per minuut). Via de Klantenservice kunnen klanten overboekingen doen van en naar hun spaarrekening.
b. Saldolijn: 0900-0533 (10 cent per minuut). Als de klant zich heeft geregistreerd voor gebruik van de Saldolijn.
c. Overschrijvingskaart
Bron: Nieuwsbank