Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: dinsdag 22 november 2016
Bron: Actueel Nieuws
december 2016 t/m 9 april 2017
Tien jaar na zijn dood eert het Gemeentemuseum Den Haag de Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt - pionier van de Minimal Art en de conceptuele kunst - met een tentoonstelling met bijdragen internationaal toonaangevende kunstenaars: Jose Dávila, Susan Hefuna, Esther Tielemans en Rana Begum.
Sol LeWitt (1928-2007) is een van de belangrijkste grondleggers van de conceptuele kunst en de Amerikaanse Minimal Art. Zijn wandtekeningen en sculpturen zijn wereldberoemd, evenals zijn radicale opvatting dat een idee voor een kunstwerk belangrijker is dan de uitvoering ervan. In de jaren ’60 was zijn conceptdenken een regelrechte breuk met het verleden en een aanval op het eeuwenoude principe van de kunstenaar als persoonlijk genie.
LeWitt en het Gemeentemuseum hebben een lange geschiedenis samen: al in 1968 werd hier de eerste Minimal Art tentoonstelling in Europa georganiseerd. Twee jaar later volgde LeWitts eerste museale solotentoonstelling in Europa. In de loop der tijd zijn er diverse werken van de kunstenaar aan de museumcollectie toegevoegd. Voorbeelden zijn de vijf geometrische vormen op de gevel van GEM en de muurschilderingen in de hal van het Gemeentemuseum, uitgevoerd door assistenten van LeWitt.
Nieuwe generatie
Het eerbetoon in het vernieuwde GEM, museum voor actuele kunst, markeert een nieuw hoofdstuk in de relatie tussen LeWitt en het Gemeentemuseum. Aan de hand van werken op papier, ontwerpen, een wandtekening en de omvangrijke structuur Serieel project nr. 1: Groep B (1966-1970), toont de tentoonstelling de veelzijdigheid van de kunstenaar die volgens eigen zeggen verliefd was op het museum vanwege de architectuur en de vele Mondriaans.
Sol LeWitt. A Tribute brengt LeWitts historische belangrijke werken bijeen met werken van een nieuwe generatie kunstenaars die voortborduren op zijn oeuvre. Vier internationaal toonaangevende kunstenaars experimenteren met heldere geometrische vormen, dagen het imago van abstracte kunst als steriel en hoogdravend uit, of streven naar heldere kunst die naar niets anders verwijst dan het zichtbare eindresultaat.
Jose Dávila (1974), geboren in Mexico, is opgeleid als architect en maakt sculpturale installaties die regelmatig refereren aan avant-garde kunst en architectuur uit de twintigste eeuw. Zijn werk toont hoe Minimal Art zich door de jaren heeft ontwikkelt en opnieuw heeft uitgevonden.
De culturele achtergrond van Susan Hefuna (1962) speelt een nadrukkelijke rol in haar installaties. Met de in de Arabische wereld kenmerkende mashrabiya ramen als uitgangspunt maakt de Egyptisch-Duitse kunstenaar strakke gridstructuren die doen denken aan de vormentaal van Minimal Art, maar tegelijkertijd sociaal-politieke boodschappen bevatten.
Het werk van Rana Begum (1977), een Britse kunstenaar met roots in Bangladesh en winnaar van de prestigieuze Abraaj Group Art Prize 2017, draait om vorm, kleur, ruimtelijke verhouding en perspectief. Haar objecten zijn beïnvloed door de vormentaal van Minimal Art, maar komen ook voort uit haar jeugd in Bangladesh, waar zij opgroeide met geometrische traditionele Islamitische patronen en het spel van licht in de plaatselijke moskeeën.
De Nederlandse kunstenaar Esther Tielemans (1976) onderzoekt de sculpturale kwaliteiten van schilderkunst. Ze combineert de strakke en industriële kenmerken van Minimal Art met een zeer expressief schildersgebaar, wat resulteert in ‘ruimtelijke schilderijen’ die een directe relatie aangaan met hun omgeving en de toeschouwer.
Verbouwing GEM
Vanwege een verbouwing is GEM, museum voor actuele kunst, tijdelijk gesloten. Op zaterdag 17 december gaan de deuren weer open en met Sol LeWitt. A Tribute. Het Fotomuseum Den Haag, dat in hetzelfde pand als GEM is gevestigd, opent met onder andere een groots oeuvreoverzicht van de legendarische Magnumfotograaf Werner Bischof (1916-1954) ter gelegenheid van zijn honderdste geboortejaar, en de eerste Nederlandse solotentoonstelling van Lara Gasparotto.