Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.

Persbericht verzenden

Persbericht

Verwachtingen positief voor drukste dag Schiphol

Datum: vrijdag 26 juli 2013

Bron: Actueel Nieuws

26 juli 2013 -

Vandaag zal met 178.000 te vervoeren passagiers de drukste dag van het jaar zijn voor Schiphol. In totaal reizen in de maanden juli, augustus en september 15 miljoen mensen via de Amsterdamse luchthaven. Ondanks deze grote aantallen zijn de verwachtingen dat de zomerperiode soepel zal verlopen. Sowieso blijkt dat Nederland keer op keer goed presteert: zowel Schiphol als Nederland zijn de paradepaardjes van Europa als het gaat om vertragingen en passagiersrechten.

Vandaag zullen ongeveer 178.000 passagiers via Schiphol reizen; in totaal zal de luchthaven circa 500.000 vakantiegangers verwerken, voornamelijk naar Frankrijk, Spanje, Turkije, Italie, Portugal en Griekenland. Ook juni was al een drukke maand, met 4,8 miljoen passagiers en 37.816 vliegbewegingen. Deze drukte wordt nog groter door vrienden en familie die meegaan om uit te zwaaien. Acht op de tien Nederlanders doet dit wel eens, en 33% maakt hier gelijk een dagje uit van. Vrouwen doen dit vooral om te laten zien dat ze van iemand houden, mannen omdat ze iemand met een goed gevoel willen laten vertrekken, blijkt uit onderzoek van Schiphol.

Schiphol een van de drukste en beste luchthavens Europa

Schiphol heeft 317 directe bestemmingen en vervoert jaarlijks gemiddeld 50 miljoen passagiers. Daarmee behoort het tot de top-5 van Europa's drukste luchthavens. Ondanks deze grote aantallen scoort de luchthaven erg goed wat betreft het beperken van vertragingen en annuleringen, blijkt uit een recent rapport. Zo vloog 83,5% van de vluchten het afgelopen jaar op tijd, waarmee Schiphol zelfs als beste onder de Europese luchthavens uit de bus kwam. Muenchen, waar 16,6% van alle vluchten vertraging opliep, eindigde vlak daarna op de tweede plaats. Uit het rapport kwam ook naar voren dat KLM onder de luchtvaartmaatschappijen goed presteert op punctualiteit. Met een 'on-time'-score van bijna 90% stond deze in de top-10 van meest punctuele internationale luchtvaartmaatschappijen voor de maand juni.

Prestaties Europese instanties

Over het algemeen mogen Nederlandse vliegpassagiers dus tevreden zijn. Sowieso blijkt het dat het in Nederland relatief goed gesteld is met de rechten rondom vliegvertragingen. Maar in de rest van Europa zijn er nog veel hindernissen die passagiers moeten nemen om hun recht te behalen in een compensatieclaim, maakte de Europese Commissie eerder dit jaar ook bekend. De nationale inspecties, wiens taak het is tussenbeide te treden in het geval van een geschil tussen passagiers en luchtvaartmaatschappijen, zijn vaak moeilijk te bereiken. Daarnaast maken ze niet altijd gebruik van de instrumenten die ze hebben. Het functioneren van deze inspecties zal in de komende maanden dan ook worden aangepakt binnen de Europese Commissie. "Onze verwachting is dat de Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport hierin als voorbeeld zal worden gesteld. En inderdaad: het gaat hier op veel vlakken erg goed. Desalniettemin zijn er nog genoeg verbeterpunten te noemen, en het is dan ook goed dat dit onder de loep wordt genomen," aldus Tom van Bokhoven, woordvoerder namens passagiersrechtenorganisatie Vlucht-Vertraagd.nl.

Schiphol heeft wegens de verwachte drukte extra personeel ingezet. Van Bokhoven: "We verwachten dat dit weekend relatief volgens schema zal verlopen: vliegpassagiers zijn in goede handen op Schiphol. Maar net als elk jaar zullen er toch ook mensen met vertragingen en annuleringen te maken krijgen. Voor hen staan we uiteraard klaar." Ook zullen de wachttijden op de luchthaven ondanks het extra ingezette personeel langer zijn dan normaal. Passagiers kunnen er zelf ook veel aan doen om hun reis soepel te laten verlopen. Zo is het extra belangrijk goed op tijd te arriveren op de luchthaven, en kan het thuis alvast inchecken ook veel tijd schelen.

Bron: Nieuwsbank


Eerste online platform HelloContainer voor duurzame scheepvaart geïntroduceerd
Daar waar voorheen tussenpersonen nodig waren, kunnen exporteurs vanaf heden zélf het volledige..
4 jaar geleden via HelloContainer
Wereldpremière Marienklage Jan van Maanen 20 april
Op 20 april 2019 vindt in de Jaconikerk in Utrecht de wereldpremière plaats van de..
5 jaar geleden via Jan van Maanen
Mannelijke ondernemer kiest steeds vaker voor leaseauto
Steeds meer mannelijke ondernemers kiezen ervoor om een auto zakelijk te leasen in plaats van er..
6 jaar geleden via Leasescanner financial lease
Eerwraak in Nederland
Het afgelopen jaar zijn in Nederland ruim 500 meldingen gedaan van vermoedelijke eerwraak. Het..
7 jaar geleden via Actueel Nieuws
Overval bij 80-jarige man
In de nacht van 14 op 15 april werd een 80-jarige alleenstaande man gewekt door twee inbrekers...
7 jaar geleden via Actueel Nieuws
Ernstig auto-ongeluk door keien op de weg
In de nacht van 23 op 24 juni raakte een 32-jarige vrouw ernstig gewond bij een ongeval op de..
7 jaar geleden via Actueel Nieuws
Kosten per type graf – hoeveel betaal ik bij?
Met een uitvaartverzekering worden kosten gedekt die komen kijken bij een uitvaart. De hoogte van..
7 jaar geleden via Elkeuitvaartverzekeringvergelijken.nl
NUMA neemt Uitvaartverzorging Van Bruchem in Rossum over
Met ingang van 1 juni 2017 is Van Bruchem Uitvaartverzorging deel gaan uitmaken van NUMA..
7 jaar geleden via Actueel Nieuws
Asociale rijgedrag zorgt bijna voor frontaal ongeluk door mobiel bellen
ANN - “Het scheelde echt een haartje”, zegt een gezin uit Nieuwegein. “Die man..
7 jaar geleden via Actueel Nieuws
Nieuwe uitvaarttrends op de eerste Funeral Fair
Begrafenissen met koffietafels, crematies met koffie en cake achteraf, ze zijn nog altijd in de..
7 jaar geleden via Ikvergelijk.nu