Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: maandag 1 juli 2013
Bron: Actueel Nieuws
NEDERLAND (ANN) - Steeds meer Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs stelen de ritten van de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs. Dit blijkt uit een driedaagse steekproef van de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport in de Rotterdamse haven.
Bedrijven lopen jaarlijks miljoenen euro's mis door de illegale arbeid van laagbetaalde Oost-Europese chauffeurs. Uit onderzoek is gebleken dat buitenlandse chauffeurs zich niet aan de regels houden binnen de grenzen van de EU- lidstaat. Naar schatting wordt er 1 op de 100 illegale ritten door de buitenlandse chauffeurs gedaan zegt het ministerie van infrastructuur en milieu. Maar een woordvoerder van transport en logistiek Nederland (TLN) denkt dat de illegale ritten veel hoger zijn. Vanaf vandaag kunnen chauffeurs met illegale ritten een boete krijgen tot duizenden euro's, door een aanpassing van de wet wegvervoer goederen.
In de afspraken staat vermeld dat buitenlandse truckers maximaal drie ritten binnen de grenzen van een andere EU land mogen rijden, ofwel (cabotageritten). Daarna zijn ze verplicht om de grens weer over te gaan. Maar tot vandaag waren de mogelijkheden om die Europese regels te handhaven beperkt.
Ik citeer:
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft samen met politiediensten gedurende drie dagen een verkennende inspectie-actie uitgevoerd in het Rotterdams Havengebied naar overtredingen van de cabotage-regels. Cabotage is vervoer van goederen over de weg in het binnenland voor rekening van buitenlandse vervoerders. Dat is slechts beperkt toegestaan. De inspectie-actie leverde een groot aantal overtredingen op.
Aan de hand van de onderzoeken die volgen op de waargenomen overtredingen wil de Inspectie een beter beeld krijgen van het vóórkomen van deze overtredingen en de beste aanpak daarvan. De inspectie gebruikt de langs de weg vastgestelde overtredingen bij deze en komende controles voor diepgaander onderzoek bij de betrokken vervoerders en opdrachtgevers en zal waar nodig verdergaande maatregelen nemen.
Wanneer een vervoerder uit een EU-lidstaat goederen vervoert tussen twee punten binnen de grenzen van een andere lidstaat is dat cabotage. Vervoerders mogen maximaal drie cabotage-ritten rijden en moeten dan weer de grens over. Bij de eerste controle-acties, die gericht waren op het containervervoer op en rond de Maasvlakte werden 14 heterdaad overtredingen vastgesteld, chauffeurs die al meer dan drie binnenlandse ritten achter de rug hadden. Zij mochten niet verder. Ook wordt in 16 gevallen nader onderzoek gedaan omdat in het verleden meer dan het toegestane aantal ritten was uitgevoerd.
De aard en de omvang van cabotagevervoer in Nederland is niet bekend. Daarnaast waren tot 1 juli de mogelijkheden tot handhaving beperkt. Vanaf 1 juli kan door een aanpassing van de Wet Wegvervoer Goederen handhavend worden opgetreden tegen overtredingen