Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.

Persbericht verzenden

Persbericht

Onduidelijkheid over betaaldiensten

Datum: dinsdag 16 april 2013

Bron: Actueel Nieuws

16 april 2013 -

Storingen, cyberaanvallen en de daaropvolgende onduidelijkheid en ongerustheid over betaaldiensten, zijn ongewenst en zeer vervelend voor consumenten, winkeliers en alle andere betrokkenen. Het elektronische betalingsverkeer blijft een veilige, betrouwbare en efficiente manier van betalen. Banken, (web)winkeliers, MKB en consumenten hebben samen met de Nederlandsche Bank hun vertrouwen in het elektronische betalingsverkeer bevestigd tijdens een extra vergadering van de kerngroep Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (kerngroep MOB).

Afgelopen week zijn er verstoringen geweest in het betalingsverkeer, in eerste instantie een interne storing bij een bank, gevolgd door een reeks zogeheten Ddos-aanvallen op meerdere banken. Bij Ddos aanvallen wordt in een korte tijd een grote hoeveelheid verkeer naar de internetbankiersite gestuurd, die daardoor tijdelijk uitvalt. Bij deze aanvallen wordt niet in de betalingsverkeersystemen binnengedrongen. Wel worden daarna door criminelen phishing-mails gestuurd met een verzoek persoonlijke gegevens te verstrekken. Deze e-mails lijken te komen van de bank, maar dit is nooit het geval en met klem wordt consumenten en ondernemers gewaarschuwd niet op deze verzoeken in te gaan.

Tijdens het extra overleg is afgesproken om gezamenlijk aan maatregelen te werken om het vertrouwen en de bereikbaarheid van het betalingsverkeer te vergroten, nu en in de toekomst. De betrokken partijen hebben onderstreept dat zij allemaal een taak hebben om de robuustheid en daarmee het vertrouwen in het betalingsverkeer groot te houden. Gezamenlijk zijn daarom de volgende afspraken gemaakt:

Afspraak 1 - Verbetering communicatie
Bij storingen in het betalingsverkeer, ongeacht de oorzaak, zal er door de banken zo snel mogelijk worden gecommuniceerd. In de richting van klanten en van organisaties die de gebruikers in het betalingsverkeer vertegenwoordigen: De Detailhandel, MKB Nederland, Thuiswinkel.org en de Consumentenbond. Door informatie over verstoringen in het betalingsverkeer sneller te delen met elkaar, wordt voorkomen dat er onduidelijkheid is over de situatie en kan iedereen zich beter en eerder voorbereiden op mogelijke alternatieven.

Afspraak 2 - Vergroting transparantie storingen
Naast verbetering van de actuele informatie zal de transparantie over storingen en onderbrekingen worden vergroot door het inrichten van een centrale plek waar informatie hierover te vinden is. Deze centrale plek zal algemeen toegankelijk zijn en geeft een overzicht van de beschikbaarheid van de verschillende betaaldiensten en de oorzaken van storingen en onderbrekingen.

Afspraak 3 - Het MOB maakt een analyse van de robuustheid van het elektronische betalingsverkeer
Het MOB zal analyseren welke alternatieven er zijn bij (onverwachte) verstoringen in het betalingsverkeer. Hieruit moet duidelijk worden of er nog alternatieven ontbreken en hoe die eventueel ondervangen kunnen worden om zo de robuustheid van het betalingsverkeer verder te versterken. Over de opzet van de analyse zal in de aankomende MOB-vergadering in mei besloten worden.

Afspraak 4 - Aandacht blijven vragen voor opsporing en vervolging
Het overleg verwelkomt het besluit, vandaag tijdens het overleg op het ministerie van Veiligheid en Justitie, dat er een liaison banken komt die de contacten onderhoudt tussen de banken en het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC). Het overleg acht opsporing en vervolging een cruciaal instrument in de bestrijding van deze criminaliteit.

Achtergrond MOB en extra vergadering van 15 april jl.
De Minister van Financien heeft het MOB in 2002 ingesteld om de maatschappelijke efficiency van het Nederlandse betalingsverkeer te bevorderen. Het MOB is breed samengesteld uit instanties die aanbieders en gebruikers van het betalingsverkeer vertegenwoordigen. De Nederlandsche Bank is voorzitter en verzorgt de secretariaatsfunctie. Het MOB komt twee keer per jaar bijeen. De extra vergadering van 15 april jl. komt voort uit de maatschappelijke onrust naar aanleiding van de recente storingen en cyberaanvallen in het elektronisch betalingsverkeer. De vergadering werd gehouden met de Kerngroep van het MOB: Nederlandse Vereniging van Banken, De Detailhandel, MKB Nederland en de Consumentenbond en een aantal direct betrokken partijen: Thuiswinkel.org en Currence/Betaalvereniging Nederland.

Bron: Nieuwsbank


Actueel Nieuws Nederland

Eerste online platform HelloContainer voor duurzame scheepvaart geïntroduceerd
Daar waar voorheen tussenpersonen nodig waren, kunnen exporteurs vanaf heden zélf het volledige..
3 jaar geleden via HelloContainer
Wereldpremière Marienklage Jan van Maanen 20 april
Op 20 april 2019 vindt in de Jaconikerk in Utrecht de wereldpremière plaats van de..
5 jaar geleden via Jan van Maanen
Mannelijke ondernemer kiest steeds vaker voor leaseauto
Steeds meer mannelijke ondernemers kiezen ervoor om een auto zakelijk te leasen in plaats van er..
6 jaar geleden via Leasescanner financial lease
Eerwraak in Nederland
Het afgelopen jaar zijn in Nederland ruim 500 meldingen gedaan van vermoedelijke eerwraak. Het..
6 jaar geleden via Actueel Nieuws
Overval bij 80-jarige man
In de nacht van 14 op 15 april werd een 80-jarige alleenstaande man gewekt door twee inbrekers...
6 jaar geleden via Actueel Nieuws
Ernstig auto-ongeluk door keien op de weg
In de nacht van 23 op 24 juni raakte een 32-jarige vrouw ernstig gewond bij een ongeval op de..
6 jaar geleden via Actueel Nieuws
Kosten per type graf – hoeveel betaal ik bij?
Met een uitvaartverzekering worden kosten gedekt die komen kijken bij een uitvaart. De hoogte van..
6 jaar geleden via Elkeuitvaartverzekeringvergelijken.nl
NUMA neemt Uitvaartverzorging Van Bruchem in Rossum over
Met ingang van 1 juni 2017 is Van Bruchem Uitvaartverzorging deel gaan uitmaken van NUMA..
6 jaar geleden via Actueel Nieuws
Asociale rijgedrag zorgt bijna voor frontaal ongeluk door mobiel bellen
ANN - “Het scheelde echt een haartje”, zegt een gezin uit Nieuwegein. “Die man..
6 jaar geleden via Actueel Nieuws
Nieuwe uitvaarttrends op de eerste Funeral Fair
Begrafenissen met koffietafels, crematies met koffie en cake achteraf, ze zijn nog altijd in de..
6 jaar geleden via Ikvergelijk.nu