Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: dinsdag 27 november 2012
Bron: Actueel Nieuws
Met de aanpak bereiken we minder files, een veiligere situatie en een betere doorstroming op de drukste verkeersader van het Rotterdamse haven- en industriegebied.
Het gaat in totaal om 85 kilometer aan extra rijstroken en een hogere, bredere Botlekbrug. Een klus die niet over een nacht ijs gaat. Er komt een zorgvuldige planning bij kijken, met een werkverdeling over de tijdspanne van enkele jaren.
's Nachts altijd een rijstrook beschikbaar
Het verkeer mag overdag, op de drukste uren, zo min mogelijk last hebben van dit grootscheepse project. Daarom vinden werkzaamheden, waarbij het afsluiten van rijstroken nodig is, alleen 's avonds en 's nachts plaats. Dat heeft te maken met bereikbaarheid, doorstroming en veiligheid.
'De ruimte om te werken op of naast een rijksweg waar het verkeer volop gebruik van maakt, is vaak beperkt, legt omgevingsmanager Eelke Turkstra van Rijkswaterstaat uit. 'Heistellingen en ander materieel staan dan soms dicht op de weg. Vanwege de veiligheid, voor het verkeer maar ook voor de mensen die aan de weg werken, is het dan nodig rijstroken af te sluiten. Omdat de doorstroming op de A15 zo min mogelijk belemmerd mag worden, gebeurt dit 's avonds en 's nachts of in het weekeinde.'
Werkzaamheden combineren
Om het aantal avonden en nachten dat er gewerkt wordt, te beperken, combineert A-Lanes A15 (een consortium van Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton) zo veel mogelijk werkzaamheden. 'En als er 's avonds en 's nachts gewerkt moet worden, dan voeren we de werkzaamheden die de meeste geluidsoverlast veroorzaken zo veel mogelijk in de avond uit', drukt Christine Davidse, omgevingsmanager van het consortium A-Lanes A15 omwonenden en weggebruikers op het hart.
'Om de geluidshinder te beperken, nemen we verschillende maatregelen. Bijvoorbeeld door werk dat geluidshinder kan veroorzaken bij voorkeur overdag te doen. Verder werken we met geluidsarm materieel en materiaal. Bij het heien werken we met een hydraulisch heiblok die minder geluid maakt dan een standaard dieselblok. Daarbij zorgen we ervoor dat omwonenden goed worden geinformeerd op het moment dat we toch nachtelijke heiwerkzaamheden uitvoeren.'
Overdag blijven alle rijstroken beschikbaar en 's nachts blijft er altijd een rijstrook beschikbaar. 'Wij zorgen ervoor dat de werkzaamheden zo min mogelijk zichtbaar zijn, om het verkeersbeeld zo rustig mogelijk te houden', zegt Davidse. 'Om dezelfde reden gebruiken wij ook witte belijning en blauwe borden in plaats van gele lijnen en gele borden. Dit zorgt voor een vertrouwd beeld en een goede doorstroming.'
Werkwijze waar mogelijk aanpassen
Mocht blijken - door bijvoorbeeld klachten van omwonenden - dat de werkzaamheden toch hinder opleveren, probeert de aannemer de werkwijze waar mogelijk aan te passen. 'Zo is eerder bij het Vaanplein het verdiepen van de palen, wat meer geluid maakt dan het inheien van de palen, naar het begin van de nacht verplaatst', vertelt Davidse.
'Goed om daarbij te benadrukken, is dat voor het starten van de werkzaamheden in ieder geval eerst onderzoek wordt gedaan naar het geluidsniveau in de omgeving. Bovendien wordt het geluidsniveau tijdens de werkzaamheden continu gemeten en gemonitord. Dit alles gebeurt in afstemming met de vergunningverlenende gemeente en de directe bewoners zijn vooraf per brief geinformeerd.'
Waar wordt de komende tijd gewerkt?
In de komende periode vinden er overdag en 's nachts werkzaamheden plaats bij:* Metro Erasmuslijn - heiwerkzaamheden met boorpalen
* tussen knooppunt Vaanplein en afrit 19 (Charlois/Rhoon) - vernieuwen asfalt
* Avelingen viaduct - aanbrengen van damwanden
* Vaanplein - heien en slopen
Meer weten?
Op de pagina A15 Maasvlakte - Vaanplein kunt u terecht voor de actuele stand van zaken. Automatisch op de hoogte blijven? Schrijft u zich dan in voor de digitale nieuwsbrief.
U kunt ook deelnemen aan het digitale klantenpanel van het project A15 Maasvlakte - Vaanplein. Wij vragen u dan maximaal 3 keer per jaar naar uw mening over het project.
© Nieuwsbank
actueel, actueel nieuws, nieuws, Actueel Nieuws 030, dagelijks nieuws, nieuws actueel,