Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: vrijdag 9 november 2012
Bron: Actueel Nieuws
Per 1 januari 2013 wordt het gebruik van rode diesel afgeschaft. Bouwbedrijven die nu rode diesel als brandstof gebruiken, moeten overschakelen naar een brandstof met een hoger accijnstarief. Voor scheepvaart, niet zijnde pleziervaart, blijft de vrijstelling van accijns bestaan.
Wijziging Wet op de Accijns
De Wet op de accijns wordt per 1 januari 2013 gewijzigd, waardoor de teruggaaf van accijns verleend voor halfzware olie en gasolie ("rode diesel") komt te vervallen. Dit vloeit voort uit de Wet uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 (hierna: Wet fiscale maatregelen). In plaats van het huidige verlaagde accijnstarief van EUR 258,86 per 1000 liter, geldt voortaan het reguliere tarief van halfzware olie en gasolie van EUR 430,80 (zwavelvrije producten) of EUR441,72 per 1000 liter (niet zwavelvrije producten). Voor wiens rekening deze prijsstijging komt, is onder meer afhankelijk van het moment waarop de aannemer zijn prijsaanbieding heeft gedaan, de toepasselijke algemene voorwaarden en hetgeen in de overeenkomst tussen partijen is bepaald.
Lopende contracten
Partijen die reeds overeenkomsten hebben gesloten en met rode diesel werken worden geconfronteerd met de prijsstijging per 1 januari 2013. Bij toepasselijkheid van de meest gebruikte algemene voorwaarden in de bouw, zijnde de UAV 1989, de UAV 2012 of de UAV-GC 2005, komt de prijsstijging voor rekening van de opdrachtgever, tenzij: o in de overeenkomst een bepaling is opgenomen voor de verrekening van prijswijzigingen of o redelijkerwijs moet worden aangenomen dat de aannemer de prijsstijging had kunnen voorzien op de dag dat hij zijn aanbieding deed.
De vraag is op welke wijze de verhoogde brandstofprijs kan worden verrekend bij lopende projecten. Dit onderwerp staat op de agenda van overleggen van Bouwend Nederland met Rijkswaterstaat en andere opdrachtgevers. Wanneer hierover meer duidelijkheid bestaat, wordt u nader geinformeerd.
Nieuwe contracten
Bouwbedrijven doen er verstandig aan nu reeds in hun aanbieding rekening te houden met de afschaffing van het verlaagde accijnstarief per 1 januari 2013 omdat zij nu al bekend worden geacht met deze wijziging. Dit is alleen anders als in de overeenkomst een bepaling voor prijswijzigingen is opgenomen waaruit volgt dat deze voor rekening van de opdrachtgever komen.
Betalen accijnsverschil
Hebt u op 1 januari 2013 om 0.00 uur rode diesel in voorraad in uw opslagplaats(en) in Nederland? Dan moet u uiterlijk dinsdag 8 januari 2013 aangeven hoeveel rode diesel dat is.Over die hoeveelheid moet u het accijnsverschil betalen. Het verschil is EUR 181,42 per 1.000 liter halfzware olie
en/of gasolie olie bij 15'0C. Eindverbruikers hoeven alleen bij te betalen als ze e'e'n of meer opslagtanks hebben met rode diesel (halfzware olie of gasolie) waarin in totaal meer dan 5000 literolie kan, en er op 1 januari 2013 nog meer dan 1380 liter brandstof zit.
Wanneer niet bijbetalen?
Er hoeft niet altijd worden bijbetaald. Zo moet het te betalen bedrag hoger zijn dan EUR 250. Dit betekent dat in de aangifte op 1 januari 2013 er een voorraad rode diesel is van meer dan 1380 liter. Tot 1 juli 2013 mag de huidige rode diesel nog worden bewaard in opslagtanks. Handelaren die deze minerale olie nog hebben, mogen deze tot 1 juli 2013 nog afleveren.
Meer informatie: Infoblad Belastingdienst
© Nieuwsbank