Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: donderdag 8 november 2012
Bron: Actueel Nieuws
Zakelijke berijders van niet volledig elektrische auto's, zoals de Opel Ampera, de Chevrolet Volt en de Toyota Prius plug-in hybrid, moeten worden uitgedaagd om de brandstofslang te mijden. Alleen dan heeft het klimaat alle voordelen van de stevige fiscale stimulans en heeft de werkgever financieel profijt van de nieuwe techniek.
TaboeEen elektrische auto betekent niet automatisch een taboe op de benzineslang. Sommige elektrische auto's hebben immers nog de hulp van een verbrandingsmotor die helpt om de accu's op te laden tijdens het rijden. Zo'n motor voorkomt dat de berijder stil komt te staan. De actieradius wordt er mee vergroot tot de gebruikelijke paar honderd kilometer.
Ondanks de `ouderwetse' motor aan boord krijgen deze auto's wel alle fiscale voordelen van de zuiver elektrische auto. Of dat een te groot fiscaal voordeel is voor de zakelijke autorijder hangt af van het gedrag van de berijder, net als de milieuwinst die behaald wordt en de kostenbesparing die dit meebrengt voor de werkgever. De werkgever kan hier met stimuleren en belonen een grote rol in spelen.
Het risico dat met het huidige systeem gelopen wordt is dat een groeiende hoeveelheid zakelijke rijders, op basis van de eigen portemonnee, kiest voor een auto met de maximale fiscale voordelen en vrijstellingen, zonder dat het klimaat daar beter van wordt. Immers, als een berijder meer op de hulpmotor rijdt dan dat elektrisch gereden wordt, worden de milieuvoordelen niet bereikt.
Noodzaak regelingDaarnaast zullen de brandstofkosten voor de werkgever in zo'n geval nog steeds hoog zijn. Dit kan ertoe leiden dat er vraagtekens gezet zullen worden bij het nut en de noodzaak van de regeling. Mogelijk heeft dit zelfs het verdwijnen van de regeling tot gevolg. Als dat gebeurt is dat een enorme domper op de introductie van elektrisch rijden in Nederland, en gaat alle potentiele milieuwinst van de techniek verloren. Er ligt hier een taak voor de auto-industrie, de autodealers, de leasemaatschappijen en de werkgevers.
Om het niet zo ver te laten komen doen we de laatste groep, de werkgevers die hun medewerkers een elektrische auto aanbieden een paar suggesties:
* Kijk goed naar het mobiliteitsprofiel van de berijder. Wie iedere dag lange ritten moet maken kan op dit moment nog beter kiezen voor een zeer zuinige auto met een andere brandstof dan elektriciteit.
* Zorg als werkgever voor laadpalen op het parkeerterrein van het bedrijf en zorg voor oplaadmogelijkheden op het woonadres van de medewerker.
* Introduceer een competitie-element; welke zakelijke rijder van een e-car met een range extender tankt de minste liters benzine? Wie de competitie wint krijgt een leuk, passend cadeau. De kosten daarvoor vallen ongetwijfeld in het niet bij de uitgespaarde brandstofkosten.
* Koop scherp in; spreek met de leasemaatschappij een prijs af waarbij gerekend wordt met een groot aantal e-kilometers. Wie het haalt heeft het voordeel van een lage kilometerprijs en wie te vaak naar de brandstofslang heeft gegrepen moet bijbetalen.
* Verschaf uw medewerkers geen tankpas; het lijkt misschien een beetje rigoureus, maar is wel een optie. Wie niet het gemak heeft om overal met een pasje te kunnen afrekenen wordt bewuster van zijn of haar gedrag. De tankkosten worden dan prive voorgeschoten en kunnen later gedeclareerd worden. Hoeveel er gedeclareerd kan worden bepaalt de werkgever in overleg met zijn medewerkers.
Zoals voor alle fiscaal bevoordeelde `groene' auto's geldt ook voor de categorie elektrische auto's met range-extender: het optimale vergroeningsresultaat hangt af van het gedrag van de bestuurder.
© Nieuwsbank