Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: zaterdag 29 september 2012
Bron: Actueel Nieuws
NEDERLAND (AN030) Ook al gaf de NS en ProRail eerder aan dat de chaos op het spoor de oorzaak was van kapotte treinen en bevroren wissels is toch gebleken dat de oorzaak bij het personeel ligt met hun slechte communicaties, dit is gebleken uit een interne rapport van de spoorbedrijven.
Het personeel heeft niet alleen slechte communicaties maar nemen ook de verkeerde beslissingen. Daarnaast hebben de computersystemen van NS en ProRail regelmatig storingen. De bijsturing is het grootste probleem bij NS en ProRail. Het omleiden van treinen bij vertraging kan handmatig en automatisch uitgevoerd worden.
Wanneer de vertraging langer dan 10 minuten duurt moet de treindienstleider de besturing handmatig uitvoeren. Maar omdat de twaalf dienstleiders maximaal zeventig treinen handmatig kunnen afhandelen is dit niet te doen als er per dag zo'n 5200 treinen van de NS rond rijden.
Vertraging ontstaat als een olievlek, een trein kan niet vertrekken door een oorzaak waardoor een andere trein voor het station moet wachten. Daardoor komen andere treinen die op het spoor rijden ook vast te zitten waardoor alles vast komt te zitten.
Het is bevestigd door Erik Sigger, verantwoordelijk voor de wintermaatregelen bij NS, dat de chaos niet door bevroren wissels veroorzaakt waren. Ook kan de NS niet garanderen dat de problemen de komende winter zullen wegblijven, want zegt Sigger "Het kan nog jaren duren voor de nieuwe bijsturing er staat."
© Olaf Bok
Redactie: Actueel Nieuws 030