Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: vrijdag 21 december 2012
Bron: Actueel Nieuws
UTRECHT, 21 december 2012 - Wie tijdens Kerst een stukje duurzaam vlees wil eten, kan daarvoor bij de supermarkten het beste terecht bij Albert Heijn. Maar weinig supermarkten bieden recepten aan met duurzaam vlees. Dit blijkt uit een onderzoek van Natuur & Milieu onder alle supermarkten in Nederland.
Koplopers
Slechts 9 van de 23 supermarktketens hebben duurzaam vlees in de aanbieding. 38% van het vlees dat bij Albert Heijn in de bonus is, is duurzaam. Plus en Deen delen een tweede plaats met 25% duurzaam vlees in de kerstaanbiedingen. Hoogvliet neemt een derde plaats in met 23% duurzaam vlees. Een wereld valt te winnen bij de samenstelling van kerstmenu's. In de kerstmenu's die de supermarkten voorstellen in hun bladen en op de website, is nauwelijks duurzaam vlees te vinden. Uitzondering vormen de recepten van Jamie Olivier in de Allerhande.
Dierenwelzijn en milieu
Maar liefst twee derde van alle duurzame vleesaanbiedingen beschikt over 1 ster Beter Leven kenmerk voor dierenwelzijn. Dit kenmerk zegt niets over de milieubelasting van vlees. De Milieukeur, Bio- en EKO-keurmerken stellen wel eisen aan de milieubelasting. Een derde van de duurzame vleesaanbiedingen met Kerst beschikt over een van deze keurmerken. Die zijn vooral te vinden bij Hoogvliet, Jumbo, Plus, C1000 en Lidl.
Vleesvervangende maaltijden
Naast duurzame vleesaanbiedingen, zijn er ook steeds meer supermarkten met vleesvervangende kerstmaaltijden in de aanbieding. Behalve koploper Albert Heijn, bieden Jumbo, C1000, Digros en Dekamarkt vleesvervangende maaltijden aan. Het gaat onder andere om gevulde portobello, een vegetarische gourmetschotel of een quinoaschotel met kooltjes. Een vegetarische variatie op vlees is al snel 4 `a 5 keer milieuvriendelijker.
Duurzaam vlees noodzakelijk
Volgens Sijas Akkerman, teammanager Landbouw bij Natuur & Milieu kunnen veel supermarkten meer doen aan een duurzaam kerstgevoel. 'De mondiale voetafdruk van vlees is groot. Voor iedere kilo vlees is gemiddeld 6 kilo plantaardig veevoer nodig. Door de wereldwijd toenemende vraag naar vlees is
landbouwgrond nodig waarvoor vaak bossen worden gekapt. Ook komt er veel broeikasgas vrij bij de productie van vlees. Duurzame vleesproductie wordt daarom steeds noodzakelijker. Met Kerst, wanneer veel mensen graag onbezorgd genieten van lekker eten, is voor supermarkten een uitstekend moment om duurzaam vlees of een vegetarisch menu te stimuleren.'
Natuur & Milieu heeft de aanbiedingen van alle supermarktketens voor de hoofdmaaltijd van het kerstmenu onderzocht. Zowel op vlees als op vleesvervangers. In het weekend van 15 december hebben vrijwilligers een aantal supermarkten onderzocht op de kerstaanbiedingen in de schappen. Aanvullend zijn de online folders bekeken, ook die in de week vlak voor Kerst zijn verschenen.
Zoek je nog flexitarische inspiratie voor de feestdagen? Kijk dan eens bij onze recepten op de Flexitarier-website, bijvoorbeeld bij het flexitarier kerstmenu 2012.
"Kerst is voor supermarkten een perfect moment om duurzaam vlees of een vegetarisch menu te stimuleren."
© Nieuwsbank