Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: donderdag 20 december 2012
Bron: Actueel Nieuws
Het Almeerse College van Burgemeester en Wethouders maakt zich ernstige zorgen over het openbaar vervoer op de Flevolijn, die loopt van Weesp tot Lelystad en daarmee het `oude' met het `nieuwe' land verbindt. "Voor reizigers van en naar Almere blijkt het openbaar vervoer over de Flevolijn ver onder de maat", schrijft het College in een brandbrief aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Wilma Mansveld. "Treinen zijn overvol, mensen blijven achter op de perrons en reistijden zijn langer." Het College roept de staatssecretaris dan ook op actie te ondernemen. "Het is
vooral van belang dat de intercitystatus, die station Almere Buiten tot voor kort had, wordt hersteld", vindt wethouder Adri Duivesteijn.
Op 9 december jl. is de nieuwe dienstregeling van de NS ingegaan. Hoewel de opening van de Hanzelijn - die Almere met het noorden van het land verbindt - en het station Almere Poort een aanzienlijke verbetering voor de bereikbaarheid van Almere betekenen, is er tegelijkertijd sprake van een groot aantal klachten. Volgens reizigersorganisatie Rover staat Almere Buiten, dat met de intrede van de nieuwe dienstregeling de intercitystatus zag verdwijnen, met stip op een van de lijst met veelvoorkomende klachten. Reizigers uit Almere Buiten hebben niet alleen te maken met vollere treinen (sprinters), maar ook met een extra reistijd van zo'n tien minuten naar werkgebieden in Amsterdam. "Toch een beetje gek", vindt Duivesteijn. "Je zou verwachten dat de reiziger er, met de opening van de Hanzelijn en station Poort, op vooruit zou gaan, maar het tegenovergestelde is het
geval."
Het is niet de eerste keer dat de gemeente Almere haar zorgen uit. Op 17 februari 2012 heeft de NS, in reactie daarop, aangegeven dat er bij grote drukte op de Flevolijn een trein tussen Almere en Schiphol kan worden toegevoegd. Die toezegging moet nu in de praktijk worden gebracht, stelt het College in de brandbrief. "Op korte termijn dienen er meer, langere en grotere treinen te worden ingezet. Ook het terugbrengen van de intercitystop Almere Buiten draagt bij aan het oplossen van het capaciteitsprobleem van de sprinters. Wij verzoeken u daartoe uw invloed bij de NS maximaal aan
te wenden."