Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: vrijdag 13 november 2015
Bron: Actueel Nieuws
Op 18 november 2015 hebben vijfdejaars VWO-leerlingen van het oosterlicht Nieuwegein een toneelvoorstelling uitgevoerd tegen pesten. Hiermee probeerden deze leerlingen de brugklassers ervan bewust te maken hoe groot de impact van pesten is. Maar hoe gaat het bestuur en docenten ermee om? Wordt er wel degelijk naar een juiste oplossing gezocht?
Op de site van het Oosterlicht staat het volgende vermeld en ik citeer:
“PESTBEGELEIDING Wij besteden veel aandacht aan veiligheid en wij proberen te voorkomen dat er op school wordt gepest. In de brugklas doen we dit in de vorm van een speciaal project: het pestproject. Ook in de overige klassen, tijdens het mentoruur, maken wij pesten bespreekbaar. Als er onenigheid is tussen leerlingen, kunnen zij de bemiddeling van Peer-mediators inschakelen. Peer-mediators helpen problemen op school op te lossen. De mentor, de vakleraar, de coördinator leerling zaken en soms ook de leerlingbegeleider vervullen ook een belangrijke rol in pestbegeleiding. Voor ouders organiseert de Ouderraad thema-avonden, waar het onderwerp pesten bijna jaarlijks aan de orde komt. En ouders kunnen altijd terecht bij de mentor(en) of coördinator leerling zaken als zij signalen krijgen over pesten op school. Natuurlijk heeft onze school ook een pestprotocol. Meer informatie over Peer-mediation, het pestproject en het pestprotocol is te vinden in het Menu Pestbegeleiding”.
Uit onderzoek blijkt de praktijk anders uit te wijzen. Kinderen die iedere dag worden gepest en huilend thuis komen willen niet meer terug naar school. Tevens is naar voren gekomen dat er geweld tegen hen wordt gebruikt en dat ze met blauwe plekken thuis komen. Intimidatie en stelen komen helaas ook vaak voor op het Oosterlicht Nieuwegein.
September jl. zijn de scholen weer begonnen en stappen de leerlingen over van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Voor vele kinderen is dat een grote stap en hebben daar vaak veel moeite mee. Het is voor hen nog onbekend terrein met nieuwe mensen. Mocht je 'anders zijn dan derest' kan dat een vervelende ervaring met zich meebrengen. Er komen steeds meer verhalen naar buiten van kinderen die hun mond eindelijk open durven te doen. Vaak hebben zij jaren angstvallig gezwegen. Ook komt er nu iets meer (wetenschappelijk) onderzoek naar de lichamelijke en emotionele gevolgen van pesten op korte en op lange termijn.
Een greep uit de onderzoeksresultaten:
De schoolresultaten gaan achteruit en hiermee ook het zelfbeeld.
Op zowel korte- als lange termijn kunnen we de gevolgen onderverdelen in psychische, sociale en lichamelijke gevolgen.
De psychische gevolgen kunnen zijn:
Psychiatrische ziekten (DSM 1V) zoals: persoonlijkheidsstoornissen, manisch depressief, (dwang)neuroses, psychoses en fobieën.
De sociale gevolgen kunnen zijn: