Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: dinsdag 29 juli 2014
Bron: Actueel Nieuws
Vrachtwagenchauffeurs in Overijssel reageren wisselend op de aangekondigde verscherpte inhaalverboden op de verschillende snelwegen in de provincie. Waar automobilisten blij zijn dat er bijvoorbeeld tussen zes uur 's ochtends en zeven uur 's avonds niet meer mag worden ingehaald op de A1 en op de tweebaans-trajecten van de A50 en A28, twijfelt de transportsector aan de effectiviteit van de nieuwe regels die in september gaan gelden.
Natuurlijk, vraag het de automobilist die regelmatig de snelweg op moet. Inhalende vrachtwagens horen tot de grootste ergernissen op de weg. Als zo'n kolos die net paar kilometer per uur harder rijdt, de andere kolos inhaalt. Zo'n inhaalmanoeuvre neemt vaak veel tijd in beslag, terwijl achter de inhalende vrachtwagen de doorstroming stokt.
Ervoor gedrukt
Het veroorzaakt ergernissen, niet alleen bij de automobilisten die vertraagd worden, maar ook bij vrachtwagenchauffeurs zelf die te maken krijgen met asociaal gedrag van automobilisten die hun irritaties niet onder stoelen of banken steken. "Ze drukken 'm er soms gewoon voor en dan moet wij weer op de rem", zegt een automobilist, terwijl een andere weggebruiker niet alleen de vrachtwagens verfoeid maar ook caravaneigenaren die vaak besluiten om vrachtwagens in te halen. Het effect is hetzelfde. De automobilist moet weer op de rem.
Wisselende reacties
"Het inhaalverbod gaat leiden tot ergernissen onder chauffeurs", voorspelt een trucker, terwijl een collega van hem laat weten dat het hem niks uitmaakt. De reacties onder vrachtwagenchauffeurs zijn wisselend.
Transporteur Robert Tielbeke uit Lemelerveld, betwijfelt of het inhaalverbod wel zo effectief is. "Filevorming wordt er misschien nog wel mee voorkomen", verwacht hij maar de eigenaar van het transportbedrijf denkt dat de problemen worden verplaatst van de linker naar de rechter weghelft. Als vrachtwagens niet meer mogen inhalen, mogen zij ook geen ruimte meer maken voor invoegende auto's, redeneert Tielbeke. "Ik zit zelf ook regelmatig in de auto op de snelweg. Het lijk wat angstig als auto'smoeten invoegen tussen vrachtwagens. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Dat heb ik niet onderzocht, maar dat is een gevoel."
Bron: RTV Oost