Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: zaterdag 7 juni 2014
Bron: Actueel Nieuws
Ik wil jullie graag op de hoogte stellen van een professionele fraude die afgelopen week heeft plaats gevonden. Ook ik ben hier slachtoffer van geworden. Dit bericht verspreid ik naar verschillende redacties en social media om licht te schijnen op de fraude met en de onveiligheid van iDeal-betalingen.
Op 02-06-2014 heb ik voor mijn werk en hobby bij een webshop een nieuwe camera besteld, een Nikon D610. Een grote investering van €1.290. De webshop werd mij aangeraden op www.beslist.nl, een website waar dagelijks honderden mensen producten en prijzen vergelijken om zo het goedkoopst hun product te kunnen bestellen.
Het dochterbedrijf Qshops Keurmerk ,dat claimt onderzoek te doen, heeft ook het keurmerk gegeven aan de webshop, die kwam zo erg veilig over. Ook heb ik het KvK-nummer nagelopen en de naam kwam overeen met het nummer. Zodoende de bestelling geplaatst met iDeal, de betaling verliep soepel en zelfs de klantenservice was snel en accuraat. Zo heeft hij netjes mijn vragen beantwoord en zelfs nog het afleveradres van mijn account aangepast omdat ik dat fout had ingevuld. De bestelde camera is echter nooit geleverd.
Inmiddels is het keurmerk van de site verwijderd, maar in een door Google opgeslagen versie van de pagina is nog te zien hoe het er heeft gestaan. (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:https://www.qshops.org/app/webroot/index.php/consumenten/leden/hellas-company) De webshop is inmiddels offline en iDeal doet niet aan terugstorten van betalingen, wat overigens bij Paypal geen probleem is.
Op het forum www.opgeletopinternet.nl verschijnen momenteel tal van berichten van andere consumenten die ook voor de fraude zijn gevallen. Samen met hun proberen we ons geld terug te krijgen en de dader te vinden. De banken zijn geïnformeerd en iedereen doet aangifte bij de politie. Het lijkt echter geen makkelijk proces om geld terug te vorderen. (Forum: http://www.opgeletopinternet.nl/index.php/topic,19888.new.html)
Het hostingbedrijf van de webshop is ook geïnformeerd en heeft alle logs van de website opgeslagen, op aanvraag van justitie zullen deze worden vrijgegeven. Ook de banken zijn bereid mee te helpen zodra justitie hiertoe de opdracht geeft. Onder artikel 5.2.3 van het wetboek staat ook dat een bank bij fraude de adresgegevens van de fraudeur op moet geven, maar om privacyredenen geven de banken die vooralsnog niet vrij.
Ik zou dan ook graag jullie hulp willen om dit uit te lichten en toekomstige scams als deze te vermijden. Mocht je mij persoonlijk willen benaderen, email me dan even op: dylan@motion-matters.nl
Mvg,
Dylan de Heer
Zie ook: Honderden zaken verdwijnen politie kan hoeveelheid niet aan
Dit is een ingezonden artikel. Het geschrevene geeft niet noodzakelijk de mening van de redactie van ANN weer.