Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.

Persbericht verzenden

Persbericht

NS discrimineert Els oosterhout is boos

Datum: maandag 30 december 2013

Bron: Actueel Nieuws

Hoorn , 30 december 2013 -

Op Facebook is een bericht waarin de NS erg slecht voor de dag komt nu al 15.000 keer gedeeld.

De Amsterdamse Els Oosterhout schreef vorige week een bericht op haar Facebookpagina. 'De NS discrimineert!!!', luidt het.

Oosterhout zat namelijk in een trein van Hoorn naar Station Sloterdijk. Ze zat achter twee Engels sprekende zakenmannen. Toen de conducteur langskwam, bleek één van de zakenmannen geen kaartje op zak te hebben. Hij kreeg geen boete.

Discriminatie
Een vrouw verderop in de coupe bleek even later per ongeluk een kaartje met korting gekocht te hebben, terwijl zij geen kortingspas had. Een andere conducteur begon meteen een 'uitstel van betaling' (boete) uit te schrijven.

Oosterhout bood meteen aan dat de vrouw op haar kortingspas mocht meereizen, maar volgens de conducteur was het daarvoor te laat. Oosterhout schrijft expliciet dat de vrouw die de boete kreeg 'een goed Nederlands sprekende dame met een donkere huidskleur' was.

Het bericht is sinds publicatie bijna 15.000 keer gedeeld. Inmiddels heeft de NS gereageerd op het verhaal.

Els Oosterhout haar verhaal

Ik ben boos, nee dat is een understatement, ik ben woest!
En wel om het feit dat de NS discrimineert en dat wanneer je ze hier op aanspreekt ze zeggen dat je hun werk belemmert en dat je daarvoor een sanctie kan krijgen.
Ik had gisteravond de trein van 18.20 uur vanaf Hoorn naar Amsterdam Sloterdijk. Voor mij zitten twee Engels sprekende zakenmannen. Wanneer de conducteurlangskomt blijkt 1 van hen geen kaartje te hebben. De conducteur vertelt dat hij hier eigenlijk een boete voor zou moeten geven, maar na wat heen en weer gekeuvel zegt hij lachend, vooruit het is goed zo.

In diezelfde coupe zit een goed Nederlands sprekende dame met een donkere huidskleur. Zij heeft een papieren kaartje met korting gekocht en een losse OV chipkaart, omdat ze dacht dat dit als kortingskaart gold. De conducteur zegt doodleuk dat ze een boete krijgt en begint met schrijven. Ik bied aan dat ze via mij met korting mee kan reizen, maar dat wimpelt de conducteur weg onder het mom van: 'nee daar is het nu te laat voor'. Als hij verder gaat met schrijven, vraag ik kalm aan hem waarom deze mevrouw een boete krijgt en de andere meneer niet. Er wordt mij gesommeerd dat ik mij hier niet mee moet bemoeien.

Wanneer ik hier geen genoegen mee neem, komt deze conducteur samen met twee inmiddels gearriveerde collega's intimiderend om mij heen staan (een voor me, een achter me en een in het gangpad) en wordt er gezegd dat ik de uitvoering van hun werk belemmer en dat ik hiervoor een sanctie kan krijgen. Ik moet mij er niet mee bemoeien, of ik dat begrijp? Nou NEE! Volgens mij kan het nooit de bedoeling zijn dat je bestraft wordt voor het feit dat je opkomt voor je medemens. Als de NS een beetje ballen heeft dan spreken ze deze drie conducteurs op dit gedrag aan en wordt de boete van deze dame kwijtgescholden, want dit is verre van gelijke behandeling!!!Alsjeblieft deel dit bericht, want dit is een belachelijke gang van zaken waar iets mee gedaan moet worden!

Reactie NS

Onlangs werden we geconfronteerd met een bericht waar we ons totaal niet in kunnen vinden. Helaas was het niet mogelijk om hier direct op te reageren, aangezien de post niet op onze eigen pagina gedaan was. Inmiddels hebben we bij het betrokken personeel exact uitgezocht wat zich heeft voorgedaan. Middels deze post willen we jullie graag op de hoogte stellen van het gebeurde.
Gebleken is dat de twee reizigers in kwestie beiden door een andere conducteur gecontroleerd zijn.

Het klopt inderdaad dat één van de twee Engelssprekende reizigers geen geldig vervoerbewijs kon tonen. Hij bleek wel geprobeerd te hebben om in het bezit te komen van een geldig vervoerbewijs, maar hij was alleen in het bezit van contant geld en een creditcard, waarmee hij op het vertrekstation niet terecht kon. De conducteur die hem controleerde heeft de inschatting gemaakt dat de reiziger te goeder trouw heeft gehandeld en het daarbij gelaten.
De mevrouw die wel een 'uitstel van betaling' heeft gekregen - van een andere conducteur - had een kortingskaartje maar geen kortingsabonnement.

Deze conducteur heeft daarom terecht besloten deze mevrouw een UvB te geven. We betreuren het dat dit voorval zo vervelend heeft uitgepakt. De conducteurs is weinig te verwijten. Ze hebben afzonderlijk van elkaar het beleid gevolgd, waarbij één conducteur heeft besloten coulant te zijn, aangezien de reiziger niet in de mogelijkheid was om een geldig vervoerbewijs aan te schaffen. We willen benadrukken dat we ons volledig afkeren van discriminatie en dat iedereen, hoe je ook in het leven staat, bij ons welkom is.


Eerste online platform HelloContainer voor duurzame scheepvaart geïntroduceerd
Daar waar voorheen tussenpersonen nodig waren, kunnen exporteurs vanaf heden zélf het volledige..
4 jaar geleden via HelloContainer
Wereldpremière Marienklage Jan van Maanen 20 april
Op 20 april 2019 vindt in de Jaconikerk in Utrecht de wereldpremière plaats van de..
5 jaar geleden via Jan van Maanen
Mannelijke ondernemer kiest steeds vaker voor leaseauto
Steeds meer mannelijke ondernemers kiezen ervoor om een auto zakelijk te leasen in plaats van er..
6 jaar geleden via Leasescanner financial lease
Eerwraak in Nederland
Het afgelopen jaar zijn in Nederland ruim 500 meldingen gedaan van vermoedelijke eerwraak. Het..
7 jaar geleden via Actueel Nieuws
Overval bij 80-jarige man
In de nacht van 14 op 15 april werd een 80-jarige alleenstaande man gewekt door twee inbrekers...
7 jaar geleden via Actueel Nieuws
Ernstig auto-ongeluk door keien op de weg
In de nacht van 23 op 24 juni raakte een 32-jarige vrouw ernstig gewond bij een ongeval op de..
7 jaar geleden via Actueel Nieuws
Kosten per type graf – hoeveel betaal ik bij?
Met een uitvaartverzekering worden kosten gedekt die komen kijken bij een uitvaart. De hoogte van..
7 jaar geleden via Elkeuitvaartverzekeringvergelijken.nl
NUMA neemt Uitvaartverzorging Van Bruchem in Rossum over
Met ingang van 1 juni 2017 is Van Bruchem Uitvaartverzorging deel gaan uitmaken van NUMA..
7 jaar geleden via Actueel Nieuws
Asociale rijgedrag zorgt bijna voor frontaal ongeluk door mobiel bellen
ANN - “Het scheelde echt een haartje”, zegt een gezin uit Nieuwegein. “Die man..
7 jaar geleden via Actueel Nieuws
Nieuwe uitvaarttrends op de eerste Funeral Fair
Begrafenissen met koffietafels, crematies met koffie en cake achteraf, ze zijn nog altijd in de..
7 jaar geleden via Ikvergelijk.nu