Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: woensdag 28 augustus 2013
Bron: Actueel Nieuws
Ik ben deskundig op het gebied van slijmen. Daar bedoel ik niet mee dat ik goed kan slijmen (wie zegt dat nou ooit van zichzelf?), maar dat ik er onderzoek naar heb gedaan en erover heb gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften.
Iedereen vindt slijmen een leuk onderwerp, maar iedereen denkt ook altijd dat het over ándere mensen gaat. Wìj slijmen niet, zo zijn we niet. En we zouden het ook meteen merken als iemand anders tegen ons zou slijmen. Daar trappen we niet in. Dat geldt voor u toch ook?
Twee keer zoveel verkopen
Hoe kan het nou dat we overal geslijm om ons heen zien terwijl we dat zelf nooit doen en er ook niet in tuinen? Eenvoudig: we merken alleen dat er geslijmd wordt als het tegen iemand anders wordt gedaan, maar niet als het tegen ons wordt gedaan. Hoewel buitenstaanders slijmgedrag altijd direct herkennen, is degene die 'beslijmd' wordt geneigd de slijmerd geloofwaardig en aardig te vinden. Ergens diep in hun achterhoofd twijfelen mensen weleens aan de motieven van een zware slijmerd, maar het slijmen werkt toch een beetje als een warm bad waarin ze zich laven en dat hun kritische vermogens in slaap sust.
En dat heeft effect. Uit onderzoek dat ik met studenten heb gedaan bleek bijvoorbeeld dat verkopers die slijmden twee keer zoveel verkochten. U kunt dus naar hartelust slijmen tegen bijvoorbeeld een cliënt. U hoeft zich niet in te houden. In ons onderzoek moesten de verkopers zo hard slijmen dat ze zich er echt wat ongemakkelijk bij voelden, en het werkte toch.
Dat betekent niet dat de ‘beslijmden’ nooit wantrouwig werden. Vooral mensen die wat onzekerder zijn denken soms “Hè? Deze persoon vindt mij geweldig, hoe kan dat nou?” Maar slijmen werkt zelfs als je twijfelt of iemands complimenten wel gemeend zijn. Als andere mensen ons het signaal geven dat we leuk en waardevol zijn, geeft dat een goed gevoel. Dat goeie gevoel lijkt een heel eigen leven te leiden: het wordt helemaal niet beïnvloed door allerlei kritische gedachten die we er eventueel bij hebben. Het zorgt er voor dat we de ander aardig vinden. En als je iemand eenmaal aardig vindt, doe je meer voor die persoon. Je koopt meer van hem, je werkt harder voor hem.
De slijmende manager
U mag dus ook gerust slijmen tegen uw medewerkers. Wie weet doet u dat al. U hebt dan een belangrijk voordeel: slijmen wordt veel minder snel herkend wanneer het van boven naar beneden gebeurt dan omgekeerd. Als u tegen uw medewerkers zegt “Wat hebben jullie dat fantastisch gedaan”, bent u gewoon een leuke stimulerende manager. Zegt een medewerker hetzelfde tegen u, dan vindt men hem een slijmbal. Dat komt doordat mensen zich er in het laatste geval meer van bewust zijn dat de ander afhankelijk is van u. Ze zijn geneigd te onderschatten hoezeer een bovengeschikte afhankelijk is van een ondergeschikte. Daar hebt u een mooi voordeeltje, want u kunt zich dus veel meer permitteren op slijmgebied. En aldus de goede zin van uw medewerkers beïnvloeden.
Slijmen is zo slecht nog niet. Het staat in Nederland in een onverdiend kwaad daglicht. Het is in feite niet veel anders dan zorgen dat je positief bent tegen anderen, dat je de ander een goed gevoel geeft. Het is zoiets als ‘zakelijk flirten’ en dat mag ook. Je hoeft helemaal niet te liegen, je moet alleen de nadruk leggen op het positieve. Mensen vinden het fijn, het versterkt hun eigenwaarde en daardoor werken ze met meer plezier en meer zelfvertrouwen en doen ze harder hun best. Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.
Tandenknarsen
Omgekeerd wordt u als manager natuurlijk ook bij het leven beslijmd. Dat doen ondergeschikten op allerlei manieren. Complimenten maken, naar u luisteren als u zit te zwetsen, lachen om uw grapjes, hulp aanbieden, steun en loyaliteit tonen. Op triviale punten tegen u in gaan zodat het lijkt alsof ze een eigen mening hebben. Lang voordat ze u om een gunst gaan vragen al beginnen met het opbouwen van een ‘slijmsaldo’, zodat de link tussen het slijmen en het beoogde doel wordt vertroebeld.
Geen wonder dat mensen in machtige posities vaak een onrealistisch beeld van zichzelf hebben. Zoals het spreekwoord zegt: “Machtige mannen en mooie vrouwen krijgen nooit de waarheid over zichzelf te horen”. Iedereen wil immers iets van ze.
Collega’s van de slijmerd hebben wel in de gaten wat er gebeurt. Zij zitten tandenknarsend toe te kijken hoe die overijverige collega zichzelf omhoog slijmt. Door u wordt deze persoon in de wandelgangen met uw collega-managers al genoemd als ‘high potential’ en iemand ‘waar je van op aan kunt’. En zo krijgt iedereen wat hij wil (behalve de tandenknarsende collega’s): de slijmerd komt hogerop en uw ego wordt lekker opgepept. Het is een samenzwering waarin beide partijen zich onwetend houden van wat er werkelijk aan de hand is, en nog lang en gelukkig leven.
Bron: roos vonk blog