Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: maandag 24 juni 2013
Bron: Actueel Nieuws
Arthur Brussee en Willem Vos van het Groene Hart Lyceum in Alphen aan de Rijn winnen met hun zelfgemaakte game ‘Jump Jump’ dit jaar de Creative Game Challenge van de Universiteit Utrecht. De vakjury was erg te spreken over de eenvoudige besturing van het spel: ‘Deze game verdient het om commercieel uitgebracht te worden, en is door de one-button opzet perfect geschikt voor touchscreens.’
Iedereen kan meedoen met de Creative Game Challenge, die wordt georganiseerd door de Universiteit Utrecht. Wel op voorwaarde dat je scholier bent en een zelfgemaakt computerspel inlevert. Dit jaar waren er maar liefst 248 aanmeldingen. Zestig daarvan leverden een game in en de jury nomineerde twintig spellen. In totaal werden er negen prijzen uitgereikt, variërend van de eerste, tweede en derde prijs tot de mooiste vormgeving en de beste verhaallijn. De uitreiking vond op 21 juni plaats bij de Universiteit Utrecht in het Minnaertgebouw.
Eén knop
Scholieren Arthur Brussee en Willem Vos (beiden 6VWO) wonnen met hun spel Jump Jump de eerste prijs: een geldbedrag van 1500 euro. In het spel valt de speler in een diep gat, waar hij ontdekt dat er onder de grond een hele wereld is van robots, die steeds dieper graven naar mineralen. Er zijn echter een paar robots achtergebleven. De speler moet die activeren zodat ze weer mee kunnen helpen met graven. Het is de bedoeling dat in elk level een aantal switches worden omgezet en de speler moet dat zo snel mogelijk doen.
De jury was vooral erg enthousiast over de besturing. Die gebeurt namelijk maar met één knop. Een druk op de knop laat de speler springen en omdraaien tegelijk. ‘Omdat de controls perfect werken en replay van het level mogelijk is, is de kans groot dat je blijft volhouden tot je het level behaalt. En omdat je beste ghost meeloopt als je later een level nog een keer speelt, word je verleid om je eerdere prestaties te verbeteren’, aldus de jury.
Arthur en Willem zijn erg blij met hun overwinning. Op de vraag wat ze vonden van de overwinning antwoordt Arthur enthousiast: ‘Ja, fantastisch natuurlijk! Het is erg jammer dat we volgend jaar niet meer mee mogen doen, maar dan komen we hier gelukkig Gametechnologie studeren.’
Tweede en derde prijs
De tweede plek (1000 euro) ging naar het spel Welcome to the Mansion van Joel Kroon (Veenlanden College in Mijdrecht, 3VWO). De jury vond de vormgeving goed passen bij het verhaal en de sfeer en vond de game lekker snel spelen. De derde prijs (800 euro) werd gewonnen door Hendrik Kuit (Lorenz Casimir Lyceum in Eindhoven, 5HAVO) met het spel First Contact. De game heeft volgens de jury veel variatie in de missies, binnen en buiten, en de opbouw van de levels is goed.
Gametechnologie
De Creative Game Challenge wordt onder meer georganiseerd door de richting Gametechnologie binnen de bacheloropleiding Informatica van de Universiteit Utrecht. In deze driejarige opleiding leer je alle basistechnieken uit de Informatica die belangrijk zijn bij het maken van computer games en virtuele werelden, en leer je samenwerken met ontwerpers van games.