Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: dinsdag 26 maart 2013
Bron: Actueel Nieuws
Informatici van de Universiteit Utrecht hebben een nieuwe generatie software ontwikkeld om te simuleren hoe een grote menigte mensen zich beweegt, bijvoorbeeld door een station of tijdens een evenement als Koninginnedag. De software kan tot tachtigduizend personen aan en simuleert driedimensionaal, levensecht, snel en eenvoudig. Het Utrechtse bedrijf INCONTROL Simulations Solutions heeft de software in gebruik genomen. De Universiteit Utrecht en INCONTROL sluiten op 25 maart een licentieovereenkomst.
Dankzij de samenwerking met de Utrechtse informatici hebben wij een grote stap voorwaarts kunnen maken. In plaats van 35 duizend personen kunnen we nu tot 80 duizend personen realistisch simuleren.
Eerdere simulatiesoftware liet alle mensen over een lijn lopen. met onze software kunnen mensen overal lopen, ontwijken ze elkaar op een realistische manier en is het veel eenvoudiger om veranderingen in de omgeving aan te brengen.
`Dankzij de samenwerking met de Utrechtse informatici hebben wij een grote stap voorwaarts kunnen maken', aldus Jan Thiermann, Programma Manager van INCONTROL. `In plaats van 35 duizend personen kunnen we nu tot 80 duizend personen realistisch simuleren. Ook is het opbouwen van de simulaties sterk geautomatiseerd, waardoor de benodigde programmeertijd spectaculair is gedaald.'
Extreem slim rekenen INCONTROL simuleert bijvoorbeeld voor NS/ProRail de looproutes door de stations Amsterdam en Utrecht Centraal die steeds aangepast moeten worden door grootschalige verbouwingen. De simulatiesoftware berekent iedere stap van alle tienduizenden mensen, waarbij een stap van de een ook de bewegingsruimte van de ander beinvloedt. Voor een realistisch beeld, moeten alle berekeningen bovendien supersnel plaatsvinden.
`Dat vraagt ongelooflijk veel van een computer', vertelt informaticus dr. Roland Geraerts van de Universiteit Utrecht. `Eerdere simulatiesoftware liet alle mensen over een lijn lopen. Kwam er van de andere kant ook iemand aan, dan liepen ze door elkaar heen. Wij laten de computer extreem slim rekenen. Hierdoor kunnen mensen overal lopen, ontwijken ze elkaar op een realistische manier en is het veel eenvoudiger om veranderingen in de omgeving aan te brengen.'
Rellen in Haren De vraag naar computersimulaties voor de organisatie van evenementen en het ontwerp van grote gebouwen neemt snel toe, merkt INCONTROL. `Waar een grote mensenmassa samenkomt, kan het goed misgaan', zegt Thiermann. Hij verwijst naar de recente rellen in Haren. `Organisatoren van evenementen, politie en bestuurders worden steeds meer verantwoordelijk gesteld voor de veiligheid. Simulaties kunnen aan die veiligheid een grote bijdrage leveren.'
INCONTROL INCONTROL heeft als opdrachtgevers al onder meer het Philips Stadion, de organisatie van de EK 2012 en de NS/Prorail. Recent is een simulatie- en trainingsomgeving ontwikkeld voor evenementorganisatoren, politie, brandweer en ambulancediensten. Hiermee kunnen zij zelfbedachte scenario's bestuderen en analyseren. Het Amerikaanse National Center for Spectators Sports Safety and Security (NCS4) heeft INCONTROL geselecteerd voor de bouw van een simulatie- en trainingsomgeving voor stadions.
Games and Virtual Worlds Het principe van de software voor het simuleren van mensenmassa's is ontwikkeld vanuit het onderzoek naar games. Een karakter in een game moet onmiddellijk reageren op een interactieve verandering in de omgeving, zoals een brug die instort en acties van andere karakters. Daarnaast moeten karakters geloofwaardige routes kiezen en realistisch bewegen, ook als ze bijvoorbeeld van lopen overgaan op klimmen. Uiteindelijk willen de onderzoekers een virtuele wereld kunnen creeren met karakters die real-time en levensecht reageren. Het onderzoek wordt ook door andere bedrijven toegepast, bijvoorbeeld in rijsimulaties.
Dit onderzoek is medegefinancierd door NWO in het kader van GATE (Game Research for Gaming and Entertainment), door het Agentschap NL en door COMMIT.
© Nieuwsbank
Als u wilt reageren op bovenstaand artikel dan kunt u mailen naar info@actueelnieuwsnederland.nl en schrijf duidelijk erbij over welk artikel het gaat.