Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.
Datum: donderdag 19 april 2012
Bron: Actueel Nieuws
Het Algemeen bestuur van BRU (Bestuur Regio Utrecht) heeft gisteravond definitief ingestemd met de aanleg van de Uithoflijn als de tramlijn tussen Utrecht CS en De Uithof. Tevens stelde het bestuur vast dat het project Uithoflijn onderdeel wordt van een trambedrijf in oprichting.
Het AB van BRU bestaat uit vertegenwoordigers van negen gemeenten in de regio Utrecht. BRU is sinds 2008 vervoerautoriteit in deze regio. Het trambedrijf, onderdeel van BRU, is verantwoordelijk voor beheer, veiligheid en de aanleg van het tramsysteem in de regio Utrecht.
Principebesluit
In juni 2011 nam het Algemeen bestuur van BRU al het principebesluit tot vertramming van de verbinding Utrecht CS-De Uithof. De gemeenteraad van Utrecht ging in juni 2011 al definitief akkoord met de aanleg. Het Algemeen bestuur wilde pas een definitief besluit nemen als het Voorlopig Ontwerp nader was uitgewerkt en ook diende er een dekkend Financieel Plan te komen. Daaraan is het afgelopen jaar hard gewerkt.
Het bestuur stemde gisteravond unaniem in met de aanleg nu blijkt dat de tramlijn maakbaar is en goed in de omgeving kan worden ingepast. Bovendien is het project financieel nagenoeg rond, waarbij de prognose is dat de Uithoflijn na 2023 rendabel is. BRU gaat daarbij uit van een groei van het dagelijks reizigersaanbod van 40.000 passagiers in 2012 naar 60.000 passagiers in 2020. Het gaat hierbij om OV-reizigers van en naar De Uithof.
Samenwerking
Tevens ging het Algemeen bestuur akkoord met een bestuursovereenkomst waarin de samenwerking met de gemeente Utrecht, partner in het project Uithoflijn, op hoofdlijnen is vastgelegd. Afgesproken is dat BRU en de gemeente het project samen zullen uitvoeren, waarbij de partijen het project ‘Samen Sturen’.
In de overeenkomst staat dat de gemeente verantwoordelijk is voor de aanleg van de onderbouw en de omgeving van de trambaan. BRU neemt het trammaterieel, bovenbouw en de voorbereiding voor de exploitatie en het beheer van de lijn voor haar rekening. Daarnaast zijn BRU en gemeente beide verantwoordelijk voor een aantal randvoorwaardelijke projecten zoals het Stationsgebied, de OV-terminal en de Remise. Deze zijn essentieel voor het opleveren van een werkend OV-systeem dat in het voorjaar van 2018 in exploitatie kan gaan.
BRU-portefeuillehouder Openbaar Vervoer, de heer A.J. Gerritsen, toonde zich trots en blij met het besluit van het AB BRU. ‘Een goede zaak voor de stad Utrecht en de regio. De tramlijn wordt straks heel belangrijk voor de bereikbaarheid van het Academisch Ziekenhuis, de Universiteit van Utrecht, het Science Park en alle andere bedrijven op en rond De Uithof.’
Trambedrijf
In de overeenkomst is ook vastgelegd dat BRU voortvarend start met de voorbereiding en uitwerking van een regionaal trambedrijf. Hoe het trambedrijf er gaat uitzien is nog onderwerp van overleg. Daarbij wordt rekening gehouden met de opheffing van de WGR+ (Wet Gemeenschappelijke Regeling) en het overhevelen van OV-taken en bevoegdheden van BRU naar de provincie Utrecht.
BRU en de provincie Utrecht voeren inmiddels intensieve gesprekken over de overgang per 1 januari 2013.